הקשר בין יין ואמנות – האם שתיית יין תורמת ליצירתיות?

אנחנו שותים יין כי כיף לנו, אנחנו שותים יין כי טעים לנו, אנחנו שותים יין כי זה נראה טוב, אנחנו שותים יין מאלף ואחת סיבות. מסתבר שאחת מהסיבות שכדאי לנו לשתות יין היא כי יין עוזר לנו להיות יותר יצירתיים.

מחקר שביצעו Austrian Scientists העלה שקיים קשר מובהק בין שתיית יין ליצירתיות ובין יין ואמנות.

השילוב בין יין ואמנות אינו חדש לנו ולאורך השנים נתקלנו פעמים רבות באירועים ששילבו בין שני העולמות הללו.

 

במאמר היום נציג את הקשר בין יין ואמנות ויצירתיות ונסביר למה שני העולמות הללו משתלבים כל כך טוב זה עם זה.

הילכו יין ואמנות יחדיו?

לפי ד”ר מתיאס בנדק שערך את המחקר, הסטטיסטיקה מראה כי כמעט חצי מהסופרים הגדולים בהיסטוריה היו חובבי שתיית אלכוהול בזמן עבודתם.

לטענתו הקשר בין יצירתיות לשתיית יין הוכח בבירור במהלך המחקר וניתן היה לראות אלמנטים מסוימים של יצירתיות אצל קבוצת המדגם ששתתה אלכוהול.

לטענתו של בנדק, שתיית יין עשויה לסייע לאלו מכם שמנסים להעלות רעיונות יצירתיים בזמן כתיבה, סיעור מוחות לפתרון בעיה וכד’.

אחד מהאתגרים שניתנו למשתתפים בניסוי היה סדרה של שאלות בסגנון שאלות אסוציאציות. למשל, לנבדקים ניתנו שלושת המילים הבאות – שוויץ, כחול ועוגה. כדי להצליח במשימה היה על הנבדקים לקבוע מה הקשר בין שלושת המילים הנ”ל.

הנבחנים שביצעו את המשימה לאחר שתו יין הצליחו יותר במשימה וענו נכונה כי “גבינה” היא המילה המקשרת בין שלושת המילים הנ”ל.

 

שני ההסברים לכך שיין משפר את היצירתיות

לפי ד”ר בנדק, ההסבר הראשון הוא שכשאנחנו ממש מתרכזים ומנסים לפתור בעיה החשיבה שלנו הופכת להיות מקובעת. כתוצאה מעודף המיקוד המוח שלנו הופך להיות מקובע לפתרון באמצעות דרך אחת ויחידה ולא מנסה לשקול פתרונות אלטרנטיביים.

שתיית היין משחררת משהו באופן שבו אנו חושבים ומאפשרת לנו להיפתח לכיווני מחשבה נוספים שלא היינו חושבים עליהם ללא שתיית היין.

ההסבר השני מציע כי שתיית יין מסייעת לנו בכך שהיא מסיחה את דעתנו מהמשימה שאנו מתאמצים בכל כוחנו לפתור. כתוצאה מכך, עולים פתרונות אלטרנטיביים שנמצאים אצלנו בתת מודע.

 

הקשר בין יין ואמנות

בשנים האחרונות אנחנו רואים טרנד של ערבי יין וציור שהולך ותופס תאוצה בכמה מהערים המרכזיות בעולם כמו ניו יורק, לונדון, דובאי והונג קונג.

מסתבר שהיין משחרר בנו משהו ומאפשר למשתתפים ליצור ציורים בצורה קלילה ומהנה יותר.

בכתבה שהתפרסמה באתר של BBC בנושא סדנאות יין וציור אחת מהמארגנות סיפרה כי המרוויחים הגדולים מהשילוב של יין וציור הם אותם אנשים שלא מחשיבים את עצמם כאנשים יצירתיים אשר באמצעות שתיית היין מגלים את היצירתיות החבויה בהם.

 

כמה צריך לשתות כדי לשפר את היצירתיות?

לפי מארגני הסדנאות הרעיון הוא לשתות בצורה מידתית כוס אחת או שתיים של יין כדי לשפר את היצירתיות. אין צורך לשתות כמות גדולה יותר כי אז אנו יכולים לסבול מאפקטים שליליים של האלכוהול כגון פגיעה בריכוז וסחרור.

היינות הנפוצים בסדנאות אלה הם בעיקר שמפניות וקוקטיילים מסוגים שונים.

 

חוץ מזה שהיין תורם ליצירתיות מסתבר שסדנאות היין הן אחד התחומים הרווחיים והצומחים ביותר שקיימים בארה”ב בשנים האחרונות. חברת Paint Nite הינה החברה המובילה בתחום זה בארה”ב וקנדה רשמה בשנת 2016 מחזור הכנסות של 55 מיליון דולר ודורגה במקום השני בארה”ב בקטגוריית החברות הכי צומחות בשנת 2016. לקריאת המאמר המלא

 

לסיכום, כל הסימנים מראים כי קיים קשר ברור בין שתיית יין במידה מבוקרת מסייעת להגברת היצירתיות. הגברת היצירתיות יכולה לבוא לידי ביטוי בפתרון בעיות ללא מוצא, כתיבת תכנים וציור יצירות אמנות.

ספרו לנו אם הייתה לכם התנסות חיובית בה הרגשתם כי יין סייע לכם לשפר את הביצועים בתחומים שונים 🙂

דילוג לתוכן